Organizatiile locale semnaleaza probleme grave in Port Constanta

Port Constanta

05/10/2013

Organizatiile locale semnaleaza probleme grave odata cu decizia guvernului de a transfera un pachet semnificativ de actiuni Port Constanta catre primarul Radu Mazare.

Operatorul Portuar (Organizatie patronala) si Federatia Nationala a Sindicatelor Portuare semnaleaza probleme grave in Portul Constanta. Se precizeaza ca, in ultimul timp, aceste organizatii au trimis mai multe sesizari legate de activitatea portuara, insa acestea au ramas fara raspuns. Cu aceasta ocazie se doreste si tragerea unui semnal de alarma privind efectele negative ale transferului actiunilor Port Constanta de la minister la autoritatile locale.

Insistentele primarului Radu Mazare cu privire la transferul actiunilor Port Constanta la autoritatile locale par sa aiba rezultate, in conditiile in care Victor Ponta a declarat acum doua saptamani ca “o parte din actiuni vor fi listate, iar restul vor fi împărţite în mod egal între Primărie şi Guvern, dar vreau cât mai multă implicare a capitalului privat pentru a avea capacitatea de investiţii”.

Legat de aceasta decizie, Ponta mai adauga ca este vorba despre “autoritatea locală, care este normal să aibă un cuvânt important de spus în dezvoltarea portului”.

In prezent, actiunile Port Constanta sunt impartite asfel: 60% – Minsterul Transporturilor, 20% – Fondul Proprietatea, 20% – Primaria Constanta.

Potentiale actiuni impotriva intereselor statului:

Extrase din memoriile Operatorul Portuar (Organizatie patronala) si Federatia Nationala a Sindicatelor Portuare:

- “O astfel de măsură ar putea avea drept efect o imixtiune sporită a factorului politic în deciziile administraţiei portuare, ceea ce ar putea conduce la o instabilitate economică şi la o scădere a încrederii investitorilor români şi/sau străini în mediul de afaceri românesc în ansamblul sau”;
- În mai multe rânduri, membrii Organizaţiilor noastre au arătat că întreaga activitate a conducerii APMC s-a derulat şi se derulează împotriva intereselor acţionarului majoritar statul şi a partenerilor contractuali (agenţii economici privaţi), întreagă activitate a APMC fiind concentrată numai pe rezolvarea unor interese individuale sau de grup şi crearea unor facilităţi neconcurenţiale în favoarea unora dintre societăţile comerciale cu consecinţe grave asupra economiei naţionale(…). Cu toate acestea, observăm că nici până la data înaintării prezentului document nu au fost adoptate măsuri concrete cu privire la sancţionarea persoanelor care se fac vinovate de situaţia actuală a administrării de către APMC a porturilor maritime cu importanţă strategică pentru dezvoltarea socio-economică a României.

Afacere “Digul de larg” – Port Constanta

In memoriu se aminteste si raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor in care este evidentiat ca la data de 01.02.2013 au fost incheiate 2 contracte paguboase privind constructia digului de larg – Port Constanta. Federatia Sindicala si organizatia patronala sustin ca nici pana in acest moment nu au fost luate masuri impotriva celor implicati in aceste contracte. In aceste imprejurari organizatiile solicita “adoptarea cât mai rapidă a unor masuri drastice, avand în vedere importanta economica si sociala a activitatii derulate în porturile Romaniei de la Marea Neagra”.

Container Filler

Port Constanța, Poarta 2, Platforma SORENA, Constanța, România